• Alzheimercafé
  • Omgaan met dementie
  • Een 60+er vertelt
  • Overpeinzing
alzheimercaféDinsdag 17 maart
thema: ergotherapie en dementie,     
 gast: ergotherapeut van praktijk Van der Sande.
Ouderen willen zo lang mogelijk thuis wonen. Dit geldt ook voor mensen met dementie. Een veilige omgeving is dan wel extra belangrijk. Hoe kan een ergotherapeut hierbij helpen?
Vanavond krijgt u informatie over aanpassingen in huis om bijvoorbeeld vallen of stoten te voorkomen. En hoe andere onveilige situaties voorkomen kunnen worden zoals gas aan laten staan of de weg naar huis niet meer kunnen vinden.
Graag heten we u allen van harte welkom! Vooraf aanmelden is niet nodig.
Inloop vanaf 19.30 uur
Aanvang programma van 20.00 – 22.00.uur
De Coppele, Prunusstraat 69 5061 AS Oisterwijk
Voor meer informatie: Jeanne Verberk 013-5284571 E-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
en op www Alzheimer Midden-Brabant.
omgaan met demensieOmgaan met dementie
Ondersteuningsgroep voor partners
De groep komt 5 maandagmiddagen bijeen van 13.30 tot 15.00 uur.
Het aantal deelnemers is minimaal 6 en maximaal 10.
Locatie: Stichting Inloop, Kerkstraat 48, 5061 EJ Oisterwijk.
Uw partner is minder actief dan voorheen. Het lukt niet meer om een samenhangend gesprek te voeren. Uw partner is niet meer het oude vertrouwde maatje, op wie u altijd kon bouwen. U kunt te maken krijgen met afwijkend gedrag dat u niet herkent, zoals achterdocht, boosheid, agressie, verdriet.
De zorg voor uw partner gaat 24 uur per dag door!
De constante zorg kan overbelasting veroorzaken en gevoelens van eenzaamheid.
U hebt te kampen met vragen als: wie begrijpt wat ik meemaak, kan ik mijn zorgen bespreekbaar maken met mijn omgeving, zodat er begrip komt.
Hoe ga ik met de reacties uit mijn omgeving om? Hoe moet het nu verder? Hoe verloopt het ziekteproces? Waar kan ik nog iets positiefs uit halen?
Tijdens de bijeenkomsten komen al deze aspecten aanbod.
Door met gelijkgezinden te praten zult u merken dat u elkaar wèl begrijpt. Er is ruimte voor uw verhaal. Door dit samen te delen, krijgt u betere grip op uw situatie.
U krijgt handvatten aangereikt om over-belasting te voorkomen.
In de cursus wordt uiteraard ook ruim aandacht besteed aan het ziektebeeld zelf.
Data bijeenkomsten voorjaar 2015:
30 maart, 13 april, 27 april, 11 mei, 8 juni.
Bij voldoende aanmeldingen gaat de cursus van start.
Uitvoering: Wilma Raaphorst, dementieconsulent Thebe en Liesbeth Lautenschutz
Voor meer informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met Liesbeth Lautenschutz 013-5284080 of mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
logo60er
 In het verzorgingshuis kent iedereen hem wel. Iedere dag, stipt half twaalf zit hij in een stoel bij het buffet in het restaurant. De heer Van Ras, geboren in 1930 in Son en Breughel. Hij is het derde kind uit een kinderrij van 13.
Van zijn tijd in Son en Breughel herinnert hij zich nog dat hij onderaan aan het kanaal zat. Omdat dat niet mocht, heeft vader hem een keer voor straf in het kanaal gekieperd. Daarna zat de watervrees er goed in.
Toen hij 5 jaar was, verhuisde het gezin naar Oisterwijk. Vader werd molenaar in de Kerkhovense molen.
Hij ging naar de Johannes lagere school in de Kerkstraat. Daar heeft hij veel mee gemaakt. Menig keer werd hij – ten onrechte – gestraft door de fraters. Dan volgden er klappen met de lat.
Als kind was hij beweeglijk en sportief. Op een keer heeft hij zijn knie geblesseerd bij voetballen. Dat bleef hij voelen, ook bij hoogspringen, atletiek en andere activiteiten.
Een oom van hem speelde accordeon. Daarom moest hij op zijn 9e jaar ook accordeon leren spelen. Dat ging hem goed af. Kennelijk had hij een goed gehoor en speelde allerlei deuntjes vrij snel. Het stuk “Dichter und Bauer” speelde hij eerst vanaf bladmuziek. Later kon hij het uit zijn hoofd.
Vol trots laat hij de accordeon zien, die nu nog op zijn kamer staat.
Rond zijn 10e, 11e jaar kon hij vader steeds vaker helpen met het bezorgen van meel. De meelbalen werden op een handkar geladen, zodat hij zet kon rondbrengen.
Na de lagere school deed hij nog een opleiding voor elektrisch lassen. Ook volgde hij later een avondcursus algemene ontwikkeling.
Hij ging werken bij Heesters in Haaren. Daar heeft hij samengewerkt met de smid bij het voorvormen van staal. Later stapte hij over naar de leerfabriek in Oisterwijk; daar kwam hij terecht in de verfkeuken. Hij heeft zich opgewerkt tot chef van de verfkeuken. Hij was verantwoordelijk voor het mengen van de leerverven. Dat heeft hij 23 jaren gedaan.
Tot grote spijt van zijn werkgever stapte hij de laatste paar jaren vóór zijn pensioen over naar een behangfabriek. Ook daar was hij bezig met de kleuren van de behangstalen.
 
Hij was getrouwd en kreeg drie dochters. In 2005 overleed zijn vrouw plotseling. Met Park Stanislaus maakte hij kennis nadat hij een nieuwe knie had gekregen. Omdat hij thuis geen verzorging zou hebben, heeft hij hier gelogeerd; dat beviel hem goed. Daarom wilde hij wel in Stanislaus blijven. Tot zijn grote vreugde kreeg hij een mooi appartement op de tweede etage. Hij geniet van het mooie uitzicht, met al zijn eigen spulletjes om hem heen.
Ankie Wessels Beljaars
Terug naar boven.
overpeinzingOVERPEINZING
Bewegend brein.
Hadden we het de vorige keer over mentale activiteit waardoor onze hersenfunctie verbetert, ook bewegen verbetert onze hersenfunctie, vertelt ons de wetenschapsjournalist Brigitte de Lange in haar boek Breinbewust leven (SWP.2012). Alleen organismen die bewegen hebben een brein. Het manteldiertje, legt ze ons uit,  een in zee levend diertje dat lijkt op een zeeanemoon, zwemt als het nog jong is als een soort kikkervisje rond. Ze hebben dan ook een brein.  Maar als ze volwassen zijn geworden, zoeken ze een rots, waar ze zich voor de rest van hun leven vasthechten. Geleidelijk lost hun brein dan op en wordt door de eigenaar verteerd.  De dieren bewegen niet meer en hebben hun brein dus kennelijk niet meer nodig. Sterker nog, het brein kan er niet tegen dat het dier niet meer beweegt en sterft af. Een duidelijker bewijs voor het grote belang van bewegen kun je haast niet hebben.
Ook het menselijk brein is gericht op beweging. We bewegen al honderdduizend jaar om voedsel te regelen voor onze overleving en bewegen om ons voort te planten, zodat onze genen voortbestaan. Het denken kwam pas veel later. Vandaar dat onze hersenen vooral op bewegen zijn ingesteld. Als hersenen door ouderdom aftakelen, is het ook de denkfunctie die als eerste wordt aangetast. Het bewegende deel van de hersenen blijft veel langer intact.
Bewegen, zegt de Lange, speelt ook een belangrijke rol in ons leervermogen. In de peutertijd ontwikkelt een kind motorische vaardigheden, zoals kruipen, staan en lopen. Onderzoekers hebben vastgesteld dat lichamelijke oefening een duidelijke positieve invloed heeft op de leerprestaties van scholieren tussen zes en achttien jaar.
Sporten is  goed voor de geboorte van hersencellen, maar blijkt ook een uitstekend medicijn tegen depressie, de meest voorkomende stoornis bij ouderen. Bij sporten komt er een chemisch stofje vrij dat ontstekingsremmend werkt – goed tegen ontstekingsziekten -  maar ook de hersencellen activeert. Toevallig heeft dat stofje ook een gunstige invloed op ons leervermogen en ons humeur.  Sporten kan een depressie verlichten en zelfs helpen voorkomen. Bij 50.000 vrouwen in de V.S. die 10 jaar gevolgd werden bleek dat hoe meer ze aan lichaamsbeweging deden, ze des te minder kans hadden op een depressie. Tegelijkertijd bleek ook dat hoe meer ze TV keken, ze des te méér kans hadden op een depressie. Conclusie was dan ook dat je weinig TV moet kijken en veel aan beweging moet doen. Stevige lichaamsbeweging werkt  bijna net zo goed als het slikken van antidepressiva, die ook nog allerlei vervelende bijwerkingen hebben.
Als je ouder wordt, zegt Brigitte de Lange, neemt het aantal hersencellen af. Proeven met muizen toonden aan dat sporten die afname tegenging. Oude muizen die een lui leventje hadden gehad, kregen een loopwiel in hun kooi. Zonder enige dwang ging ze toen dagelijks in het loopwiel hollen. Na een maand bleken de oude muizen veel sneller de weg te kunnen vinden in een doolhof en de juiste route ook beter te onthouden dan leeftijdgenoten die niet hadden getraind. Het aantal hersencellen was toegenomen. Hieruit blijkt dat het slinken van het aantal geheugencellen op oudere leeftijd is tegen te gaan door te gaan sporten.
Sporten helpt ook om slapeloosheid te verhelpen. Lichaamsbeweging zorgt namelijk dat je langer in de fase van de diepe slaap blijft hangen. Tijdens die diepe slaap wordt ons immuunsysteem opgeladen. Daardoor hebben ouderen die regelmatig sporten een sterker immuunsysteem en worden ze minder gauw ziek. Slapeloosheid leidt weer tot depressie en angstig gepieker. Dus…….dagelijks wandelen in plaats van slaap- en kalmeringstabletjes van de drogist!
Welk soort bewegen?
Het gaat, aldus de journaliste, om lichaamsbeweging van gemiddelde intensiteit, dus niet te zwaar en niet te licht en gedurende 20 tot 30 minuten, liefst vijf keer per week. Voorbeeld: wandelen, zwemmen, fietsen, dansen, touwtje springen en trainen op fitnessapparaten. Zeer intensieve lichaamsbeweging is weer niet zo goed voor ons senioren, want dat hindert het immuunsysteem. Je moet wel de rest van je leven blijven sporten, anders verdwijnen de positieve effecten weer! Lees dit boek. Succes!
Hans Pijnaker.
Terug naar boven.