Niet alle robots roepen “bliep”.
Vergrijzen in Italië
Verkeersopfriscursus voor senioren.
Colofon         

Niet alle robots roepen “bliep”.                                                       
robot                                               
In mijn vorige bijdrage voor de Seniorenpagina deed ik verslag van de themabijeenkomst ge-organiseerd door VHVO. Het onderwerp voor deze bijeenkomst was “ondersteunende technologie en innovatie in de zorg”. De voorbeelden van de inzet van robots in de zorg vond ik wat minder gelukkig gekozen. Een robot die min of meer zelfstandig een cliënt in- of uit bed tilt roept bij mij nog geen enthousiaste reactie op. Uiteraard worden sinds jaar en dag al hulp-middelen gebruikt zoals een tillift, maar die wordt te allen tijde bediend door een ziekenver-zorgende of verpleegkundige.

Toch verdient de inzet van robots in de zorg enige nuancering. Zo’n vijftien jaar geleden ging ik op studiereis naar Noorwegen samen met een aantal collega-directeuren uit de ouderen-zorg en managers van verscheidene zorgverzekeraars. Tijdens één van de werkbezoeken maakten wij kennis met Paro, een zeehondrobot. Paro, een sociale robot in de gedaante van een jonge zeehond, is in Japan ontworpen en lokt communicatie, interactie en activiteiten uit. Hij is in eerste instantie ontworpen voor de zorg voor dementerenden maar wordt inmiddels met succes ingezet voor verstandelijk en meervoudig gehandicapten en voor kinderen. Paro is uitgerust met meerdere sensoren die onder meer reageren op aanraking en geluid met staart- en oogbewegingen. Paro stimuleert interactie tussen de cliënt en zorgverleners. De robot vermindert stress bij cliënten en hun mantelzorgers. Het verbetert hun ontspanning en motivatie.

Een ander voorbeeld zag ik recent in een actualiteitenprogramma op de TV. In Bernhove, een ziekenhuis in Veldhoven, wordt de robot Pepper ingezet bij zindelijkheidstraining van kinderen die al wat ouder zijn, maar er toch niet altijd in slagen hun plas op te houden. Soms gaan ze alsnog in de fout. Pepper helpt de kinderen met informatie en oefeningen. In de praktijk is ge-bleken dat de robot de aandacht van kinderen beter vasthoudt. Bij eenzelfde training met hulp van een volwassene is het kind sneller afgeleid en neemt het de informatie minder goed op.

De toegevoegde waarde van de inzet van robots is derhalve niet aan twijfel onderhevig. Ver-scheidene toepassingen hebben hun nut meer dan bewezen. Het kan dus wel degelijk, technologie ter ondersteuning van zorg en aandacht. Voorwaarde is echter dat de inzet zichtbaar bijdraagt aan de kwaliteit van zorg. Zonder dat laatste is er geen draagvlak en blijven we wat terughoudend reageren op al die nieuwe “fratsen”.

Henk van de Rijke Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Terug naar boven

logo ElseVergrijzen in Italië

Irma, mijn Italiaanse vriendin belt me. “Nu hebben we een Oekraïense vrouw in huis.” Na de Roemeense, de Albanese is dit nu de derde “verzorgster” die inwoont bij Irma en haar man. Irma heeft er veel moeite mee. Een vreemde dag en nacht in huis. Bovendien een die bijna geen Italiaans spreekt, niet kan koken zoals zij en haar man gewend zijn. Die overal onverwacht opduikt, ongeduldig is en net doet of zij haar niet begrijpt als ze iets wil hebben. Maar het is de enige betaalbare oplossing om hulp te krijgen voor haar man van 90 en voor haarzelf, inmiddels 85. Hun zoon Luca komt als hij enigszins kan een keer per dag even bij hen langs. Twee keer per week helpt hij zijn vader onder de douche.

Italië vergrijst snel. Maar de overheid doet nauwelijks iets aan bejaardenbeleid. Goede verzorgingstehuizen zijn schaars en vaak niet te betalen. Bovendien beschikken ze vaak over lange wachtlijsten. Maar thuiszorg is er nauwelijks. En veel Italiaanse dochters of schoondochters kunnen die zorg steeds minder op zich nemen, omdat ze buitenshuis werken.

badanti 2Daarom deed mijn Italiaanse vriendin iets waarin honderdduizenden Italianen haar al zijn voorgegaan: ze huurde een verzorgster uit het buitenland. Een vrouwelijke immigrant. Die verzorgsters worden ‘Badanti’ genoemd, naar het werkwoord badare: zorgen voor.

Twintig jaar geleden ontstond dit fenomeen ‘Badanti’. De Badanti die in Italië neerstrijken, zijn bijna allemaal vrouwen van boven de veertig uit Roemenië, Oekraïne, Albanië, Moldavië, die hun eigen gezin in eigen land achterlaten. Men schat dat er zo’n 400.000 of meer als Badanti een alleenstaande bejaarde of een echtpaar onder hun hoede heeft. Exacte getallen heeft men niet omdat de helft van hen zwart werkt en illegaal verblijft in Italië. Ze zijn 24 uur per dag inzetbaar, doen van alles: boodschappen halen, koken, de bejaarde wassen. Dit alles in ruil voor kost en inwoning en een inkomen van gemiddeld €800 per maand. De meeste Badanti sturen dat geld naar hun familie in het thuisland. Waar meestal geen droog brood is te verdienen. Op deze manier dragen ze bij aan de studie van hun kinderen en het welzijn van hun andere familieleden.

Een bijkomende zorg voor de overheid is het stijgende aantal huwelijken tussen de Badanti’s en de hoogbejaarde personen die zij verzorgen. Zo’n 30.000 de afgelopen tien jaar. Rechtbanken hebben hun handen vol aan rechtszaken die het nageslacht aanspant om het huwelijk ongeldig te laten verklaren. Voldoende reden voor het Italiaanse parlement om in 2012 een wet aan te nemen waarbij de uitkering van het pensioen niet volledig wordt uitgekeerd op het moment dat iemand van boven de 70 trouwt met iemand die 20 jaar jonger is, tot het moment dat het huwelijk tien jaar standhoudt. “En” zegt Irma, “zijn er in Nederland ook Badanti?”

vlag italieBij navraag blijkt ook hier dit fenomeen te bestaan. Doordat de thuiszorg steeds duurder wordt en mensen steeds langer thuis moeten blijven, wordt de belangstelling voor zogenaamde ‘zorg-au pairs’ steeds groter. Vooral uit Hongarije, Slowakije en Polen. Nationaliteiten die zonder vergunning in Nederland aan het werk kunnen. Inmiddels zijn er kleinere bureaus die aan deze vraag voldoen. Exacte cijfers worden niet genoemd.

“Vreselijk” zegt Irma. “Maar ja”, opper ik. “Je kunt het toch ook treffen met een vriendelijke mevrouw uit Oost-Europa. Alles beter dan zo’n blikken robot aan je bed”.


Else van Helmond  (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. )

Terug naar boven 
 Terug naar boven

Verkeersopfriscursus voor senioren.
vk
Verkeersopfriscursus voor senioren. Bent u inwoner van de gemeente Oisterwijk, Moergestel of Heukelom en wilt u als ervaren verkeersdeelnemer ook graag nog eens worden bijgespijkerd over de laatste verkeersregels? Grijp nu uw kans! In 3 bijeenkomsten van 2 uur wordt u onder leiding van een deskundige voorlichter van Veilig Verkeer Nederland bijgepraat over alle verkeersregels die in de loop der jaren veranderd zijn. Meld u aan voor deze opfriscursus die bedoeld is voor verkeersdeelnemers van 50 jaar en ouder.

Waarom een opfriscursus?
Verkeersregels veranderen; telkens een klein beetje. Dus ook nadat u uw rijbewijs heeft behaald. Nieuwe verkeersborden, snelheden, wegmarkeringen en bijvoorbeeld voorrangsregels. Wist u dat veertig procent van de verkeersregels in de afgelopen vijftien jaar is aangepast? Het is voor iedere automobilist daarom belangrijk om veranderingen in de verkeersregels bij te houden. Met de online Verkeerstest van Veilig Verkeer Nederland https://opfriscursus.vvn.nl/v/start ontdekt u snel en eenvoudig of uw kennis van de verkeersregels nog up to date is.

Valt het aantal juiste antwoorden tegen? Dan is een VVN opfriscursus een goede vervolgstap. De bijeenkomsten hebben een informatief karakter en er is geen examen aan verbonden. Is dit iets voor u? Meld u zich dan aan met behulp van de inschrijf bon hieronder. Ook dit jaar is er voor alle deelnemers aan deze cursus de mogelijkheid om zich (geheel vrijblijvend) aan te melden voor een individuele praktijkrit in de eigen auto. Verdere informatie hierover ontvangt u tijdens de cursus.

De 1e cursus is op donderdag 6, donderdag 13 september en dinsdag 18 september 2018 van 09.30 tot 11.30 uur in Oisterwijk; u wordt geacht alle 3 de data aanwezig te zijn. De 2e cursus is op de donderdagen 6, 13 en 20 december 2018, ook van 9:30 tot 11.30 uur in Oisterwijk.

Inschrijven Stuur vóór 1 augustus a.s. onderstaande ingevulde bon naar: VVN, Tilburgseweg 55, 5061  CA  Oisterwijk. U ontvangt daarna een bevestiging en voor aanvang van de 1e cursusdag een uitnodiging met de locatiegegevens (Wijkcentrum de Waterhoef). Heeft u nog vragen dan kunt u bellen naar: Boudewijn Pijnappel, 06 - 15 01 01 59

INSCHRIJFFORMULIER

Voorletters:  …………………………………………………………………………………
Naam:   …………………………………………………………………………………
Adres:   …………………………………………………………………………………
Postcode en plaats: …………………………………………………………………………………
Telefoonnummer: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………………
Mailadres:  …………………………………………………………………………………

Terug naar boven 

Van de redactie 

redactie 
Colofon Seniorenpagina
Terug naar boven